Archiwa tagu: e-sklep

Nowa ustawa konsumencka, czyli zmiany w e-commerce od grudnia 2014

Nowa ustawa konsumencka - zmiany w e-commerceNowa ustawa konsumencka a prawo e-commerce

Wiadomo już, że nowa ustawa konsumencka wejdzie w życie 25 grudnia 2014 r. Oznacza to spore zmiany dla całej branży e-commerce, w tym dla wszystkich działających na rynku sklepów internetowych. O nowej ustawie o prawach konsumenta pisałam już kilka miesięcy temu we wpisie pt. „Ustawa o prawach konsumenta – czy wszyscy będą wygrani?”, a teraz znając już dokładny termin wejścia w życie tej ustawy możemy odpowiednio przygotować się do planowanych zmian.

Planowane zmiany w prawie dla sklepów internetowych

Najważniejsze zmiany w prawie e-commerce,  które wprowadza nowa ustawa konsumencka to:

  • Rozszerzony obowiązek informacyjny dla sklepów internetowych
  • Dłuższy czas na odstąpienie od umowy dla konsumenta
  • Doprecyzowanie kwestii zwrotu kosztów dostawy towaru do konsumenta w przypadku odstąpienia przez tego ostatniego od umowy
  • Możliwość odszkodowania od kupujących dla sklepu internetowego
  • Nowa nazwa przycisku złożenia zamówienia, nie budząca wątpliwości co do zamiaru zakupu i zapłaty za towar

Warto podkreślić także odpowiedzialność karno-administracyjną sklepu internetowego za uchybienie obowiązkom informacyjnym przewidzianym w projekcie nowej ustawy. Dlatego warto już dziś, korzystając z porady profesjonalisty wdrożyć wszystkie zalecenia związane z nową ustawą o prawach konsumenta.

Szkolenie dla sklepów internetowych

Ja ze swojej strony proponuję Państwu udział w szkoleniu prawnym, które będę miała przyjemność prowadzić w Krakowie i Warszawie. Szkolenie “Nowa ustawa o prawach konsumenta dla sklepów internetowych” będzie skupione na praktycznych aspektach prowadzenia sklepu internetowego, przedstawiając wchodzące w życie zmiany w formie przykładów.

Uczestnicy w trakcie dodatkowego bezpłatnego warsztatu będą brali czynny udział przy tworzeniu zapisów regulaminu e-sklepu odpowiadających wchodzącym w życie zmianom związanym z nową ustawą konsumencką, a także będą mieli okazję dowiedzieć się w jaki sposób na co dzień dbać o to, aby prowadzić sklep internetowy zgodnie z przepisami prawa, nie narażając się na żadne kary finansowe ze strony UOKiK.

Pytania?

Po szkoleniu zapraszam na indywidualną sesja pytań i odpowiedzi, w trakcie której będą Państwo mieli możliwość zadania wszystkich nurtujących Was pytań i uzyskania na nie profesjonalnej odpowiedzi.

Jeżeli są Państwo zainteresowani tematyką zmian w prawie e-commerce, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 roku, zapraszam na stronę dedykowaną szkoleniu poświęconemu tej tematyce: http://www.zmianywecommerce.pl/

ODR – czym to się je?!

Foto: sxc.hu | Autor: jayofboy
Foto: sxc.hu | Autor: jayofboy

Z racji tego, że korzystanie z Internetu, jako narzędzia sprzedaży, dalej cieszy się dużym uznaniem, a nawet rzec by można, że jest w fazie „ciągłego rozkwitu”, ustawodawcy, parlamentarzyści oraz inne publiczne persony, dwoją się i troją, aby tak podana forma prowadzenia działalności była jak najbardziej „zjadliwa”. Teoretycznie – zjadliwa dla obu stron, w praktyce podejmowane inicjatywy mają charakter wyraźnie pro konsumencki.

Co to takiego ten ODR?
ODR (On-line Dispute Resolution) to narzędzie pozasądowego rozwiązywania sporów w sposób zdalny (czyli on-line). System ten ma za zadanie po pierwsze umożliwić zarówno e-przedsiębiorcy, jak i konsumentowi dostęp do szeroko rozumianych informacji na temat alternatywnych sposobów rozstrzygania sporów (ADR), tj. w tym przypadku właśnie na temat ODR (czyli mówiąc wprost – system ma informować sam o sobie, czym jest i jak z niego korzystać), a po drugie (co ma już znacznie większe znaczenie), ma umożliwić konsumentowi i e-sprzedawcy wniesienie skargi na działanie drugiej strony za jego pośrednictwem.

Zalety ODR
ODR ma być dostępny we wszystkich językach urzędowych, aby bariera językowa nie zniechęcała do sięgania po niego.
Do ODR będzie można kierować spory dotyczące dowolnego rodzaju zakupionych towarów, niezależnie od tego jak i gdzie zostały zakupione (a więc także tych kupionych w e-sklepie, niezależnie od „miejsca” jego prowadzenia, pod warunkiem oczywiście, że będzie się ono znajdować na terenie Unii Europejskiej).
Zaletą rozwiązywania sporów na drodze mediacji prowadzonej on-line jest stosunkowo krótki termin uzyskania rozstrzygnięcia, który wynosić ma nie więcej niż 90 dni (aktualnie średni czas trwania postępowania w UE to 500 dni), a także nieodpłatność korzystania z ODR. Ewentualnie zaznacza się, że jeżeli zostanie wprowadzona opłata za prowadzenie spraw w takiej formie, będzie ona symboliczna (obecnie podaje się maksymalną kwotę rzędu 50 EUR).

Od kiedy wejdzie w życie?
Dyrektywa i rozporządzenie na temat ADR (w tym ODR) wejdą w życie w maju tego roku. Od tego momentu Państwa Członkowskie UE będą miały 24 miesiące na wdrożenie dyrektywy do swojego porządku prawnego (rozporządzenie ze względu na swój status nie będzie wymagało implementacji do rodzimych przepisów i będzie obowiązywało Państwa Członkowskie z chwilą jego uchwalenia).
Tym samym – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – w drugiej połowie 2015 roku powinna istnieć już w pełni działająca platforma do internetowego rozstrzygania sporów konsumenckich, a także w każdym Państwie Członkowskim UE powinny działać wysoko wyspecjalizowane podmioty pozasądowe ADR. Jak taki system zadziała w praktyce? Czas pokaże…